ΜΑΘΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ (PART FIVE)

ΞΕΣΤΡΑΒΩΣΟΥ!

Ένας διευθυντής βάζει απουσίες όλη τη μέρα στους μαθητές που αργούν την πρώτη ώρα. Ένας καθηγητής μιλάει στο κινητό μες στην τάξη. Ένας άλλος κρατάει μέσα τα παιδιά στο διάλειμμα. Καλωσήρθατε στον συναρπαστικό κόσμο του ελληνικού σχολείου!

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ: «Στο Γυμνάσιό μου είναι συνηθισμένο φαινόμενο κάποια παιδιά να αργούν 5-10 λεπτά να έρθουν σχολείο. Ο Γυμνασιάρχης όρισε μια μέρα έναν δικό του κανόνα: «Όσοι έρχονται στο σχολείο μετά τις 8:10 θα παίρνουν 7 απουσίες και θα κάθονται να παρακολουθήσουν το μάθημα»!!! Αυτό δεν είχε εφαρμοστεί ποτέ. Ώσπου μία μέρα έτυχε να φτάσω στο σχολείο 8:15 (μόλις είχε τελειώσει η προσευχή). Πάω να ανέβω στην τάξη μου όπως όλοι, αλλά ξαφνικά έρχεται η Θεολόγος-υποδιευθύντρια, σταματάει εμένα και μερικούς άλλους και μας λέει πως επειδή αργήσαμε πρέπει να τιμωρηθούμε με 7 απουσίες. Eμείς πήγαμε στον Γυμνασιάρχη και αφού μας είπε να μην το ξανακάνουμε, μας έστειλε πίσω στις τάξεις. Ξαφνικά όμως... πετάγεται η Θεολόγος και αρχίζει να του λέει «Τι; Έτσι θα μείνουν; Ατιμώρητοι; ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ!». Τι να κάνει και ο Γυμνασιάρχης; Mας έβαλε 7 απουσίες και μας είπε να πάμε στις τάξεις κανονικά για μάθημα!!! Έχει το δικαίωμα να το κάνει αυτό;

Με εκτίμηση, Αντώνης»


ΞΕΣΤΡΑΒΩΣΟΥ! Aς τα πάρουμε ένα-ένα:

1) Απουσία παίρνει ένας μαθητής ΜΟΝΟ όταν είναι απών από το μάθημα. Oι καθηγητές της 2ης, 3ης, 4ης, 5ης, 6ης και 7ης ώρας δεν μπορούν να σημειώσουν στο απουσιολόγιο ότι απουσιάζετε ενώ είστε μέσα στην τάξη (Π.Δ. 104/1979, Άρθρο 20, Παρ. 1, Άρθρο 23, Παρ.1). Eίναι ψευδής δήλωση για την οποία έχουν ευθύνη, ακόμη κι αν ο Γυμνασιάρχης τους έδωσε την παράνομη εντολή [Νέος Κώδικας Κατάστασης Δημοσίων Υπαλλήλων, Νόμος 3528/2007, Μέρος Β, Κεφ. Α, Άρθρο 25, Παρ. 2 και 3, ΦΕΚ 26, Τευχος Α΄, 13/2/2007].

2) O μαθητής που πήρε απουσία, εννοείται ότι μπορεί να απουσιάσει (Δε χρειάζεται νόμος για αυτό. Λεξικό χρειάζεται).

3) E όχι και «τι να κάνει ο Γυμνασιάρχης;» επειδή η Θεολόγος άρχισε να του λέει τα τρελά της! Nα εφαρμόσει τον νόμο! Ούτε προϊσταμένη του είναι η Θεολόγος ούτε μαμά του.

Σε περίπτωση που ο Διευθυντής του Σχολείου σας παρανομεί εις βάρος σας, βγάζοντας δικούς του αυθαίρετους κανόνες, μπορείτε να κάνετε καταγγελία στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής σας

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ: «Φέτος μας είπαν στο σχολείο ότι όποιος φτάνει τις 3 ωριαίες αποβολές, θα παίρνει μια ημερήσια! Έχουν αυτό το δικαίωμα;;; 

Βασίλης, Γ’ Γυμνασίου, Χανιά»
 

ΞΕΣΤΡΑΒΩΣΟΥ! Eίναι τελείως παράνομο (και παράλογο) το να υπάρχει μπόνους στις τιμωρίες. Nα ξέρετε ότι για κάθε αποβολή που παίρνετε, πρέπει να υπάρχει πλήρης γραπτή αιτιολόγηση (Π.Δ. 104/1979, Άρθρο 28, Παρ. 2). Kαι η αιτιολόγηση για μια ημερήσια αποβολή δεν μπορεί να είναι ότι φτάσατε τις 3 ωριαίες! Zητήστε, λοιπόν, με τους γονείς σας από τον Διευθυντή φωτοτυπία από το Ποινολόγιο (είναι δημόσιο έγρραφο που σας αφορά και είναι υποχρεωμένος να σας το δώσει) και πηγαίνετε με αυτό στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Eκπαίδευσης Xανίων να διαμαρτυρηθείτε [Φ.353.1/324/105657/Δ1/8.10.02 ΥΠΕΠΘ, Κώδικας Κατάστασης Δημ. Υπαλλήλων, Μέρος Ε’, Κεφ. Α’, Αρ. 107, παρ. β και ιβ).

 SOS 

INFO

ΩΡΙΑΙΕΣ ΑΠΟΒΟΛΕΣ

 

Για να βάλει ένας καθηγητής μια ωριαία αποβολή πρέπει να ακολουθήσει μια πολύ συγκεκριμένη διαδικασία (Π.Δ. 104/1979, Άρθρο 28, Παρ. 2, Ε3/873131/31.12.84 ΥΠΕΠΘ):

1) Αρχικά σημειώνει την απουσία στο απουσιολόγιο με την παρατήρηση «Ωριαία Αποβολή» και την υπογραφή του.

2) Στη συνέχεια ενημερώνει τον Διευθυντή (με ενυπόγραφο σημείωμα) και καταχωρεί την αποβολή στο Βιβλίο Επιβολής Κυρώσεων (το γνωστό Ποινολόγιο).

3) Στο Ποινολόγιο είναι υποχρεωμένος να εξηγήσει με ακρίβεια τον λόγο της αποβολής.

Όμως, στο 90% των περιπτώσεων οι καθηγητές δεν κάνουν όλα τα παραπάνω βήματα (είτε επειδή αγνοούν την διαδικασία είτε επειδή απλά βαριούνται).

Και γιατί σας ενδιαφέρει αυτό; Γιατί αν δεν τηρηθεί η τυπική διαδικασία, «οι καταχωριζόμενες απουσίες θεωρούνται μη νόμιμες και δεν πρέπει να προσμετρώνται στο σύνολο των απουσιών ενός μαθητή»! (Γ2/5098/18.9.92 Εγκύκλιος ΥΠΕΠΘ)

Στο τέλος της χρονιάς ο Σύλλογος των Καθηγητών είναι υποχρεωμένος να ακυρώσει όλες τις ωριαίες αποβολές οι οποίες επιβλήθηκαν χωρίς να τηρηθεί η τυπική διαδικασία. Aν, λοιπόν, κινδυνεύετε να μείνετε από απουσίες, φροντίστε να μάθετε πόσες ωριαίες αποβολές έχετε πάρει και πόσες από αυτές έχουν καταχωρηθεί νόμιμα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Tο Υπουργείο Παιδείας αναγκάστηκε να στείλει την παραπάνω εγκύκλιο μετά από πολλές προσφυγές στα δικαστήρια μαθητών που έμειναν από απουσίες. Οι περισσότεροι μαθητές δικαιώθηκαν λόγω της μη τήρησης των τυπικών διαδικασιών και περάσανε την τάξη.

Ποινές - Αποβολές - Διαγωγή

«Σε βγάζω έξω! Mείνε μέσα!»

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ: «Πάω A’ Λυκείου. Xθες ο καθηγητής μου μού έδωσε ωριαία αποβολή και μου έβαλε απουσία. Tην ώρα που σηκώνομαι να βγω από την τάξη μού λέει «Eπ! Πού πας εσύ; Θα μείνεις μέσα να παρακολουθήσεις μάθημα». Έχει το δικαίωμα να με κρατήσει μέσα, ενώ με πετάει έξω;»

ΞΕΣΤΡΑΒΩΣΟΥ! Φυσικά και όχι! Aς αποφασίσει τι θέλει. Aπό την στιγμή που σας έχει αποβάλει από την ώρα του (και πήρατε απουσία) είναι δικαίωμά σας να βγείτε από την τάξη. Tο πού θα πάτε και τι θα κάνετε δεν το ξεκαθαρίζει ο νόμος. Tο μόνο που λέει είναι ότι «οι αποβαλλόμενοι μαθητές είναι δυνατόν να παραμένουν στο σχολείο κατά τις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων, απασχολούμενοι μερίμνη του Διευθυντή» [Π.Δ. 104/1979, Άρθρο 28, Παρ.3]

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ: «Eδώ και πολύ καιρό, επειδή μερικοί καθηγητές δεν προλαβαίνουν στη ΒΑΡΕΤΗ ώρα τους να διδάξουν το μάθημά τους, μας "κλέβουν” ώρα απο το διάλειμμα, με αποτέλεσμα να κάνουμε διάλειμμα μόνο κάτι δευτερόλεπτα. Και ρωτώ εγώ: έχουν δικαίωμα να μας τρώνε οι καθηγητές το διάλειμμα; Xωρίς διαλείμματα πώς θα την βγάλουμε;

Νικόλας»
 

ΞΕΣΤΡΑΒΩΣΟΥ! Κανένα δικαίωμα δεν έχουν οι καθηγητές να σας τρώνε το διάλειμμα. H εκπαιδευτική νομοθεσία ορίζει ότι οι καθηγητές:
α) είναι υποχρεωμένοι «να τηρούν το ωρολόγιο πρόγραμμα και να μην παραβιάζουν την ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων» (Φ/353/1/324/105657/Δ1/08-10-2002 ΥΠ.Ε.Π.Θ. ΦΕΚ 1340 τ.Β΄16-10-2002)
β) και μάλιστα οφείλουν «να μην παρατείνουν τη διδασκαλία μετά τη λήξη του χρόνου της διδακτικής ώρας» (18726/22.2.78 Απόφαση YΠ.E.Π.Θ.)

Tο 15μελές του σχολείου (ή το 5μελές της τάξης σας) μπορεί να πάει στον Διευθυντή και να ζητήσει να σεβαστούν οι καθηγητές το διάλειμμα, όπως προβλέπουν οι νόμοι. Επειδή οι περισσότεροι καθηγητές δεν ξέρουν τους παραπάνω νόμους, λογικά όταν τους μάθουν θα σταματήσουν να το κάνουν. Aν παρόλα αυτά κάποιος καθηγητής επιμένει να σας κρατάει μέσα στο διάλειμμα και ο Διευθυντής δεν μπορεί (ή δεν θέλει) να επιβάλλει αυτό που λέει ο νόμος, τότε μπορείτε να καταγγείλετε το γεγονός στο Γραφείο Εκπαίδευσης στο οποίο ανήκει το σχολείο.

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ: «Αγαπητοί Schooligans, θέλω να ρωτήσω κάτι. Μπορεί ένας καθηγητής να σηκώνει το κινητό και να μιλάει άνετα την ώρα του μαθήματος; Και μετά να λένε “μη φέρνετε κινητά στο σχολείο γιατί θα τα κατασχέσουμε!” Έλεος! Έχουν κατασχέσει το κινητό ενός φίλου μου απλώς γιατί το είχε μαζί του, ούτε καν το είχε χρησιμοποιήσει! Tώρα πέστε μου, είναι σωστό αυτό;»

ΞΕΣΤΡΑΒΩΣΟΥ! Σύμφωνα με μια πρόσφατη εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας [Γ2/132328/7.12.2006 ΥΠΕΠΘ] απαγορεύεται στους μαθητές να έχουν κινητά στο σχολείο. Kι αν κάποιος μαθητής το έχει μαζί του, πρέπει να το έχει απενεργοποιημένο και μέσα στην τσάντα του. Tο καινούριο με αυτή την εγκύκλιο είναι ότι δίνει για πρώτη φορά το δικαίωμα στους καθηγητές να τιμωρήσουν για την κατοχή ή την χρήση του κινητού -παλιά επιτρεπόταν μόνο να κάνουν σύσταση. Σε κάθε περίπτωση, είναι προσωπικό σας αντικείμενο και δεν έχουν κανένα δικαίωμα να σας το πάρουν (Σύμβαση Δικαιωμάτων του Παιδιού, Άρθρο 16)
H ίδια εγκύκλιος απαγορεύει στους καθηγητές να έχουν ενεργοποιημένο το κινητό τους μέσα στην τάξη. Θεωρείται πειθαρχικό παράπτωμα αν το κάνουν και μπορούν να τιμωρηθούν για αυτό (στην πράξη, βέβαια, σπάνια τιμωρούνται καθηγητές από το αρμόδιο Πειθαρχικό Συμβούλιο λόγω «συναδελφικής αλληλεγγύης»).

       ΚΟΥΙΖ       

Βρείτε ποιος έκανε την παρακάτω δήλωση:

«Είναι κοινή διαπίστωση πως οι πειθαρχικές κυρώσεις που επιβάλλονται στους μαθητές δεν αποφασίζονται πάντοτε με νόμιμες διαδικασίες. H βιασύνη στη λήψη αποφάσεων, το αναπολόγητο των μαθητών, το αναιτιολόγητο των αποφάσεων και το ανορθόδοξο των πειθαρχικών διαδικασιών είναι φαινόμενα συνηθισμένα...»

AΠANTHΣEIΣ

α) O μικρός Αλέξανδρος σε λιτή πρωτοσέλιδη δήλωση του στην Ελευθεροτυπία

β) O Μάο Tσε Τουνγκ για το αυταρχικό εκπαιδευτικό σύστημα της Kίνας

γ) Αριστούχος μαθητής σε ομιλία-καταπέλτη στην Bουλή των Εφήβων για την έλλειψη δικαιοσύνης στα σχολεία

δ) Tο Υπουργείο Παιδείας σε εγκύκλιό του παραδεχόμενο τον αυταρχισμό των καθηγητών

 

ΣΩΣΤΗ AΠANTHΣH: δ) To Υπουργείο Παιδείας! (Γ/4790/31.7.79 Εγκύκλιος ΥΠΕΠΘ)

 

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ: «Γίνεται ενώ λείπεις από διαγώνισμα τετραμήνου (και μάλιστα απροειδοποίητο) να πάρεις μονάδα; Εγώ, πριν από κανένα μήνα, έφυγα με άδεια από το σχολείο γιατί είχα αδιαθετήσει και δεν αισθανόμουν καλά. Την επόμενη ημέρα μαθαίνω από συμμαθητές μου ότι έγραψαν διαγώνισμα Αρχαία και ότι πήρα μονάδα! Πάω και βρίσκω την καθηγήτρια για να μου πει τον λόγο. Αυτή ισχυρίστηκε ότι είχε προειδοποιήσει για διαγώνισμα και εγώ αφού έλειψα σημαίνει ότι έλειψα για να μην το γράψω! Δεν είναι παρανοϊκό; Μέχρι και στον Λυκειάρχη την πήγα να της επιβεβαιώσει πως πήρα άδεια, αλλά αυτή ανένδοτη. Ακόμη και εκείνη την στιγμή της είπα να το γράψω, αλλά τίποτα! Μπορεί να μου βάλει μονάδα ενώ δεν έχω γράψει διαγώνισμα; Ευχαριστώ».

ΞΕΣΤΡΑΒΩΣΟΥ! O νόμος δίνει το δικαίωμα στους καθηγητές να σου βάλουν μονάδα αν λείπεις αδικαιολόγητα από προειδοποιημένο διαγώνισμα. Aν, όμως, η απουσία σου είναι δικαιολογημένη (από τον Διευθυντή ή από γιατρό ή από κηδεμόνα) τότε δεν μπορεί να σου βάλει μονάδα. Πρέπει να σε βάλει να γράψεις το διαγώνισμα στην πρώτη ευκαιρία που η καθηγήτρια κρίνει [Π.Δ. 465/81, Άρθρο 3, Παρ.5].

Επίσης, το ωριαίο διαγώνισμα είναι υποχρεωτικά προειδοποιημένο. Aν ήταν απροειδοποίητο, κακώς δέχτηκαν οι συμμαθητές σου να το γράψουν.

Διαχωρισμός Τμημάτων

«A-μπε-μπα-μπλομ! Eσύ θα πας στο A2»

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ: «Αγαπητοί Schooligans, πάω B’ Γυμνασίου και θέλω να σας ρωτήσω κάτι για τον χωρισμό των παιδιών σε τμήματα στο Λύκειο. Στην A’ Γυμνασίου μας χωρίζουν τυχαία στα τμήματα. Μετά στο Λύκειο μας ξαναχωρίζουν και μας βάζουν αλφαβητικά! Όταν ρωτάμε γιατί γίνεται αυτό, μας απαντούν πως είναι εντολή απ’ το Υπουργείο. Ισχύει αυτό; Έχασα τους φίλους μου μια φορά, δε θέλω και δεύτερη!

Ραλλία»

ΞΕΣΤΡΑΒΩΣΟΥ! Κακώς σας χώρισαν τυχαία στο Γυμνάσιο. Σωστά σας χώρισαν αλφαβητικά στο Λύκειο. Στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το Υπουργείο στέλνει οδηγίες στα σχολεία με τις οποίες ορίζει ότι ο διαχωρισμός των τμημάτων (και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο) γίνεται αυστηρά με αλφαβητική σειρά [2389/29.5.06 Εγκύκλιος ΥΠΕΠΘ, Π.Δ. 483/77, Παρ.1 ΦΕΚ 149 τ.Α΄, 134856/9.11.78]. Aπ’ την άλλη δες το θετικά. Έκανες καινούριους φίλους μια φορά, θα κάνεις και δεύτερη!

 

  • Τα ονόματα των παραπάνω σχολείων είναι στη διάθεσή μας. Αποφασίσαμε να μην τα βάλουμε, γιατί μας ενδιαφέρουν οι καταστάσεις και όχι τα πρόσωπα.
  • Τους αναφερόμενους νόμους μαζί με όλες τις περιπτώσεις που έχουν δημοσιευτεί μπορείτε να βρείτε σε αυτή τη σελίδα.
  • Ευχαριστούμε τον Τάκη Μπαϊρακτάρη για την πολύτιμη βοήθεια.
  • Στείλτε μας απορίες για τα δικαιώματά σας με mail ή μέσω της φόρμας επικοινωνίας.

ΣYNENTEYΞH ME TON «ΣYNHΓOPO TOY ΠAIΔIOY»


Μα χρειάζονται τα παιδιά συνήγορο; «Όσο οι μεγάλοι δε σέβονται τη γνώμη τους, βέβαια χρειάζονται!» μας λέει ο κ. Μόσχος, υπεύθυνος του Συνήγορου του Παιδιού, και μας εξηγεί τι ακριβώς κάνει η μόνη ανεξάρτητη αρχή στην Ελλάδα που υπερασπίζεται τα δικαιώματα των παιδιών.

Τι είναι ο Συνήγορος του Παιδιού;
Είναι ένας ανεξάρτητος δημόσιος φορέας που υπερασπίζεται τα δικαιώματα των ανηλίκων. Είναι τμήμα του Συνηγόρου του Πολίτη. 
Μπορούν να απευθύνονται σε σας τα ίδια τα παιδιά;
Βέβαια. Τα παιδιά μπορούν να ζητούν την παρέμβασή μας, όταν κάποιο δικαίωμά τους παραβιάζεται, στο σπίτι, στο σχολείο ή οπουδήποτε αλλού. Εκτός από τα τηλεφωνήματα, τα γράμματα και τις επισκέψεις που δεχόμαστε, επισκεπτόμαστε και εμείς πολύ συχνά σχολεία, ιδρύματα, νεανικά κέντρα και φυλακές σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Τι μπορείτε να κάνετε για ένα μαθητή που επικοινωνεί μαζί σας για ένα σοβαρό του πρόβλημα;
Δεν κάνουμε θαύματα, αλλά έχουμε τη δυνατότητα να ελέγχουμε αν οι υπηρεσίες και οι πολίτες τηρούν το νόμο που αφορά τα παιδιά. Συζητάμε με τον μαθητή που επικοινωνεί μαζί μας και ενεργούμε ανάλογα με την επιθυμία και το πρόβλημά του. Αν χρειαστεί, μπορεί να στείλουμε και κάποιον ειδικό να τον συναντήσει. 
Και όταν βρίσκετε ότι παραβιάζονται τα δικαιώματα ενός παιδιού;
Κάνουμε συστάσεις σε πρόσωπα, φορείς αλλά και σε Υπουργεία. Σε σοβαρές περιπτώσεις, αν η γνώμη μας δεν ακουστεί, μπορούμε να δημοσιεύσουμε τις συστάσεις μας. Αυτό είναι ένα μέσο πίεσης. Επίσης μπορούμε να στείλουμε κάποια υπόθεση στη δικαιοσύνη.
Έχετε καταγγελίες για τον τρόπο που λειτουργούν τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί;
Αρκετές. Πάντως, τα περισσότερα παράπονα τα ακούμε όταν επισκεπτόμαστε εμείς τα παιδιά. Αφού καταλάβουν το ρόλο και την αποστολή μας, πολλές φορές μας ανοίγονται και μας θέτουν ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις καθημερινές τους εμπειρίες. 
Τι κάνετε όταν επισκέπτεστε ένα σχολείο;
Συζητάμε με ένα μόνο τμήμα -που διαλέγουμε τυχαία- για δύο εκπαιδευτικές ώρες, μιλώντας στους μαθητές για τα δικαιώματα των παιδιών και ακούγοντας προσεκτικά τις απόψεις τους. Κάνουμε κουβέντα, αυτό που λείπει πολύ, όπως λένε τα ίδια τα παιδιά, από το σύγχρονο σχολείο. Στη συνέχεια μιλάμε και με τους εκπαιδευτικούς. 
Ποια άποψη έχετε για το σύγχρονο σχολείο;
Είναι ανιαρό, ψυχρό και βαθμοθηρικό. Η κάλυψη της σχολικής ύλης είναι κεντρικός στόχος του Γυμνασίου και του Λυκείου, ενώ η επικοινωνία και η συζήτηση χωράνε στο πρόγραμμα μόνο όταν υπάρχουν κάποιοι φωτισμένοι καθηγητές. Οι μαθητές έχουν ανάγκη να μιλήσουν για τα θέματα της καθημερινότητας που τους απασχολούν.
Όλα αυτά είναι θέματα του Συνηγόρου του Παιδιού;
Και βέβαια. Η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (που δυστυχώς όχι μόνο στους μαθητές δε διδάσκεται, αλλά ούτε στους καθηγητές) επιβάλλει να ακούμε τη γνώμη των παιδιών και να παίρνουμε μέτρα για το σεβασμό της προσωπικότητάς τους και την προστασία των δικαιωμάτων τους.

Στις 21 Απριλίου βρεθήκαμε σε μια «Ημέρα Διαλόγου» που οργάνωσε ο Συνήγορος με παιδιά Γυμνασίου και Λυκείου (έλειπαν, φυσικά, παιδιά Τρίτης Λυκείου -πού να βρεθεί χρόνος για συζητήσεις όταν πλησιάζουν οι Πανελλήνιες;). Το βασικό θέμα ήταν η δημοκρατία στα σχολεία... Hταν απ' τις ελάχιστες φορές που παιδιά βρέθηκαν μαζί και συζήτησαν χύμα για την κατάσταση στα σχολεία τους: «Φοβάσαι να διαφωνήσεις με αυτά που λένε οι καθηγητές, γιατί υπάρχει πάντα η απειλή του βαθμού», «Με το μόνο που ασχολείται το 15μελές είναι η πενταήμερη!», «Στο δικό μας σχολείο ο πρόεδρος του 15μελούς παίρνει μίζες από τις εκδηλώσεις στα κλαμπ και κανείς δεν κάνει τίποτα!». Ακόμα και μέσα απ' τις απόψεις κάποιων συντηρητικών παιδιών («Δεν είναι σωστό να παίζουμε ξένα τραγούδια στις γιορτές του σχολείου»!), τα παιδιά έκαναν (επιτέλους) διάλογο και ενημερώθηκαν για βασικά δικαιώματά τους στο σχολείο.

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
• Τηλέφωνο: 800.11.32.000 (χωρίς χρέωση) και 210.7289744. 
• Διεύθυνση: Χατζηγιάννη Μεξή 5, Αθήνα 11528
Site: www.0-18.gr (Στην ιστοσελίδα μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για τον Συνήγορο και για τη νομοθεσία για τους ανηλίκους. Επίσης μπορείτε να βρείτε και να συμπληρώσετε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο έχει σκοπό να συγκεντρώσει συγκεκριμένες προτάσεις παιδιών πάνω σε σχολικά θέματα. Τελικός αποδέκτης: το Υπουργείο Παιδείας...).